Barefoot a jeho skutečný význam

Nový boom v obouvání se od minulého roku staly boty, tzv. barefoot. Co to vůbec znamená? Bare = bosá/ý. Foot = noha. V překladu je to tedy bosá noha. Tyto boty mají za účel co nejvíce napodobit přirozenou chůzi (tzv. bosé chození) a zlepšovat propriocepci (tj. vnímání). Díky těmto specifikacím si je značná populace začala pořizovat. Chtěla tím své zdraví zlepšovat, jenže jejich nevědomost o svobodné chůzi má spíše destruktivní dopad na zdraví. Pro správný vývoj plosky nohy je důležité se jí věnovat již od raného věku. Od novorozeneckého věku je dobré jí učit vjemům jako je tvrdý/měkký, studený/teplý, ostrý/tupý, hladký/hrubý či rovný/hrbolatý.

 

Barefoot jako nový trend

Pokud má barefoot bota zvyšovat propriocepci, ploska musí mít neustále nějaký podnět! Proč tedy v takovýchto botech chodit po tvrdém betonu, kde žádný jiný vjem než tvrdost povrchu noha nezíská? Nad touto problematikou se bohužel kupující nepozastavili. Nepřemýšleli o tom, jaký dopad může mít ze dne na den výměna klasické boty za barefooty a chodit v nich celý den po tvrdém povrchu, kde podněty pro zlepšování propriocepce nejsou. Nazujete-li si barefooty do práce, na procházku po městě nebo v horším případě půjdete běhat po městském povrchu jako je beton, mohou v důsledku toho vzniknout různé kloubní i svalové dysbalance. Ptáte se proč? Z jednoho prostého důvodu. Velké procento populace má špatný stereotyp chůze i běhu. Velké množství dopadá tvrdě na patu. Jiní zase na špičku. Většina nedopadá na všechny opěrné body a tím pádem nemá rovnoměrně rozloženou váhu celého těla. V těchto případech toto velké procento lidí nevědomě ze dne na den mění svůj stereotyp chůze a v důsledku toho začnou mít zdravotní potíže od patních ostruh až po bolesti kyčlí či kolen, protože jejich tělo na takovou změnu není připraveno.

 

Jaký je rozdíl oproti klasické obuvi?

Na první pohled od běžných bot nepoznáte rozdíl. V případě, že se zaměříte na detaily uvidíte zásadní rozdíly:

  • Minimální výška podrážky 3 mm
  • Maximální výška podrážky 5-6 mm
  • Podrážka bez podpatku
  • Výška podrážky od paty až po špičky prstů je shodná
  • Širší špička
  • Lehká a ohebná ve všech směrech po celé své délce

Díky ohebnosti se podrážka přizpůsobuje tvaru plosky nohy a tím zajišťuje lepší kontakt se zemí. Větší prostor pro prsty zvyšuje jejich prokrvenost a ohebnost. Jedinec se především naučí lépe vnímat všechny prsty i celou plosku nohy. Všechny specifikace této boty mají pozitivní vliv na funkci plosky nohy při chůzi (případně při běhu). Toto platí POUZE v případě, pokud v nich chodíte jen po přírodním povrchu a materiálech, jako je tráva, hlína, písek či kameny. Díky tomu má ploska podněty pro zlepšování propriocepce, reflexních zón i nervových zakončení.

 

Ano nebo ne?

Osobně doporučuji barefooty, ale pouze na chůzi po barefoot stezkách, na zahradu, do lesa, na louku nebo k moři. Podporovat zlepšování vnímání plosky nohy můžete i akupresurními podložkami, koberci, balanční čočkou nebo masážními koulemi/válcemi. Na uvolnění ztuhlé a bolestivé plosky doporučuji masážní kouli MBX od značky TRIGGER POINT se kterou mám velmi dobrou zkušenost. Začínejte s obouváním barefootů postupně jako s běžnými novými botami, neberte si je okamžitě na celodenní výlet nebo na běh. Naučte se v nich nejprve chodit, až poté teprve běhat! Nikdy nezačínejte s během jako první! Vždy když můžete, tak choďte BOSY, to je nejlepší pro Vaše nohy!

Kalendář 21.3.2017, kategorie: Vzdělávání

Zpět na články